Online kopers zijn eigenlijk koopjesjagers
Naast het gemak van online kopen en niet meer je huis uit te hoeven, kopen vooral mensen op het internet omdat het goedkoper is dan in de fysieke winkel. De meeste webshops hebben geen hoge kosten zoals het huren van een dure winkelpand in een dure winkelstraat. Je hoeft als webshop geen winkelpersoneel aan te nemen die je klanten in de winkel te woord moeten staan. Geen dure promotie displays etc..
Maar veel webshops hebben wel te maken met kosten voor de klantenservice, ook al zal dit in verhouding minder kosten meebrengen dan personeel in een fysieke winkel. Voor de opslagruimte is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Een pand op een industrie terrein zal goedkoper zijn dan een pand in een winkelstraat. Marketingkosten zullen waarschijnlijk voor de meeste webshops wel in het nadeel zijn vergeleken met de fysieke winkels. Maar in het algemeen zal een webshop minder vaste kosten hebben dan een fysieke winkel.
Hierdoor kunnen de product prijzen op het internet omlaag. En omdat een webshop moet concurreren met heel Nederland of zelfs heel europa in plaats van een regio, zullen de prijzen nog verder omlaag gaan.
Is een webshop dan wel lonend?
Volgens onderzoek van HvA-lector Jesse Weltevreden is 80% van alle webshops in Nederland zeker niet lonend. 80% van alle webshops heeft nog nooit een modaal inkomen uit de verdiensten van een webshop gehaald. Dit is een hoog percentage en geeft ook aan hoe moeilijk het is om een goed draaiende webshop te starten. Het lijkt allemaal zo simpel, je maakt een webshop en plaatst daar je producten in en verder is het achterover leunen. Zo werkt dat zeker niet! Een webshop is een fulltime baan en misschien wel meer dan een fulltime baan.
Bij een webshop gaat het vooral om, om veel bezoekers naar je website te trekken. Dit kan betaald of gratis, maar de kosten van betaalde bezoekers gaat weer van je winstmarge af, die bij de meeste webshops al niet zo hoog is. Betaalde bezoekers zijn bezoekers die via advertenties op je website komen. Het lijkt allemaal zo mooi, maar een webshop is echt hard werken voor je centen. De grote winnaar is de consument, die profiteert van de lage marges!
Winkelstraten
Maar toch zie je de winkelstraten in de meeste dorpen leeg lopen. De winkelstraten zullen steeds meer verschuiven naar de internet winkelstraten. De internet aankopen zullen per jaar steeds meer blijven stijgen. Zullen de winkelstraten helemaal verdwijnen? Daar geloven wij niet in, maar de aantal fysieke winkels zullen wel gaan uitdunnen. Zo hebben Blokker, V&D en nog veel meer bekende winkelketens het erg zwaar. Het gedrag van de consument is de laatste jaren erg veranderd. De bekende fysieke winkels zijn daar te laat achter gekomen en hebben zich niet meer kunnen corrigeren. Erg jammer natuurlijk want wie gaat er af en toe nou niet lekker winkelen? De toekomst zal het uitwijzen.
Budget winkels
Fysieke winkels die het momenteel wel goed doen zijn winkels zoals de Action. Zij kopen grote partijen op en verkopen deze tegen echte spotprijzen waar bijna niemand aan kan tippen. Een voorbeeld zijn bijvoorbeeld de enveloppen die de Action verkoopt. Er is eigenlijk geen één webwinkel die dezelfde prijs kan hanteren. Zelfs wij van Webshop-outlet.nl kopen veel van onze enveloppen bij de Action. De kwaliteit is goed en het is goedkoop. Zo goedkoop dat onze klanten hiervan mee profiteren. Het is ook geen wonder dat deze winkels als paddestoelen uit de grond schieten, elke Nederlander houdt van goedkoop. Ook Webshop-outlet.nl koopt net als de action grote partijen op om dit zo weer tegen outlet prijzen te verkopen. Budget winkels zullen altijd blijven bestaan, en hopelijk de winkelstraten in de kleine dorpen en steden ook.