Mensen op de gevaren in het verkeer wijzen
Auto’s die te water raken is nog steeds een veelvoorkomend probleem in het verkeer. Niet alleen in Nederland maar overal ter wereld. Per jaar belanden er gemiddeld 750 auto’s in het water waardoor er vijftig tot zestig Nederlanders omkomen. Volgens onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) lopen ongevallen met water vaak ernstiger af dan ongevallen op de weg.
Door het water worden deuren en ramen geblokkeerd. Dit lijkt een logische verklaring voor een ernstiger afloop van dit soort ongevallen.
Hoe kunnen wij dit voorkomen?
De eerste gedachte is voorkomen dat auto’s ter water kunnen raken. Maar dit is nooit helemaal te voorkomen. Een andere gedachte is hoe krijgen wij de mensen zo snel en makkelijk mogelijk uit het water? Hiervoor bestaan meerdere handmatige hulpmiddelen, zoals de veiligheidshamer en Life hammer. De voorkeur gaat uit naar een veiligheidshamer met springveer. Mocht de auto onder water gelopen te zijn dan is een ouderwetse Life hammer nutteloos, want onder water is het slaan op een ruit erg moeilijk. Met een veiligheidshamer met springveer hoef je niet veel kracht te zetten. Zet het hulpmiddel op het raam en je raam zal breken. Waardoor je makkelijker uit je auto kunt ontsnappen. Dit springveer systeem zoals bijvoorbeeld de ResQme veiligheidshamer is nog niet bij iedereen bekend en zou in de toekomst eigenlijk verplicht in elke auto aanwezig moeten zijn.
Bron: Elsevier
In elke auto een veiligheidshamer met springveer verplicht maken zal nog wel een paar jaar duren. Tot die tijd is de ResQme veiligheidssleutel verkrijgbaar in onze shop.